به سوی معرفت

وبلاگ آموزشی دینی وقران راهنمایی

به سوی معرفت

وبلاگ آموزشی دینی وقران راهنمایی

دلایل براورده نشدن حاجت

دلایل برآورده نشدن حاجت


دلایل برآورده نشدن حاجت چیست؟ مگر نه این که در روایات آمده است: هر کس قبل و بعد از دعا صلوات بفرستد یا پس از نماز واجب دعا کند، دعایش مستجاب است، پس چرا دعای من مستجاب نمی شود؟

پاسخ: دعا، نوعی عبادت، خضوع و بندگی در برابر خداوند متعال است و همانند عبادات دیگر، اثر تربیتی و تکاملی بر انسان می گذارد. انسان به وسیله دعا، شایستگی بیشتری برای درک فیض خداوند پیدا می کند;

زیرا موهبتهای الهی، برحسب استعدادها و لیاقتها تقسیم می شود، هر قدر استعداد و شایستگی بیشتر باشد، سهم بیشتری از آن مواهب نصیب انسان می گردد.

 

امام صادق(علیه السلام) می فرماید: «نزد خداوند مقاماتی است که هیچ کس بدون دعا به آن نمی رسد»

[1] و امام کاظم(علیه السلام)می فرماید

: «دعا کنید; زیرا دعا و درخواست از خدای عزوجل، بلا را ردّ می کند

...»[2] پس نتیجه می گیریم که دعا نوعی کسب قابلیت برای تحصیل سهم زیادتر از فیض بی پایان پروردگار است; البته دعایی به هدف اجابت می رسد که شرایط لازم در آن و «دعا کننده» و «مطلبی که مورد تقاضا است» وجود داشته باشد.[3]

خداوند متعال بر اساس وعده ای که در قرآن داده است، دعای دعاکننده را مورد اجابت خویش قرار می دهد: «ادعونی استجب لکم» (غافر، 60) لیکن استجابت هر دعا به حسب نوع دعا و دعاکننده متفاوت است.

امّا تأخیر استجابت دعا، ممکن است به خاطر وجود موانع و یا عدم شرایط لازم باشد.

برخی از موانع استجابت دعا عبارتند از:

1. تکذیب آیات الهی; (فرقان، 77); 2. نشناختن خداوند و ادا نکردن حق او; 3. ناسپاسی در برابر نعمت های الهی; 4. در نظر داشتن عیب های مردم; 5. دوست شدن با شیطان; 6. طلب نکردن از خدا; 7. معصیت الهی و...[4]

برخی شرایط استجابت دعا یا به تأخیر نیفتادن آن عبارتند از:

1. رعایت خصوصیاتی به هنگام دعا کردن; از جمله: حمد خدا، یاد نعمت او، شکر او، درود بر پیامبر(صلی الله علیه وآله)، یادآوری گناهان، توبه.[5]

2. اعمال صالح ناشی از ایمان; که محور اصلی پذیرش دعاست. (آل عمران، 190 ـ 194)

3. شناخت خدا، شستشوی قلب و دل، جلب رضایت او و توجه کامل به هنگام دعا.

4. مضطرّ بودن واقعی; حتی در حالت عادی. (نمل، 62)

5. دعا توأم با تضرع و مخفیانه بودن. (اعراف، 55)

6. اصرار در دعا، نام بردن چیز مورد نظر، در نظر گرفتن اوقات مخصوص، گریه کردن، هر چند کم باشد، برای همه مؤمنان دعا کردن.[6]

در این زمینه از مجموع آیات و روایات به چند نتیجه کلی می توان دست یافت:

1. خداوند مهربان وعده داده است، در صورتی که بنده اش چیزی از او بخواهد، اجابت نماید و قطعاً خُلف وعده نمی کند: «وَ مَنْ أَوْفَی بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ». (توبه، 111)

2. خداوند به اقتضای سلطنت و قدرتی که بر قلب انسان دارد، «وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ; (انفال، 24) و بدانید که خداوند بین شخص و دل او حایل می شود.» قادر است هرگونه تصرفی را بدون هیچ مانعی، اِعمال نموده، دعای بنده اش را اجابت نماید; امّا در عین حال، اجابت، مشروط است.

3. هدف از دعا کردن یا صرفاً تقرب به درگاه الهی و یا برآورده شدن حوایج مادی و معنوی است.

4. استجابت دعا، دو حالت دارد: 1. در اسرع وقت اجابت می شود; 2. با تأخیر اجابت می شود. در این صورت نیز یا در دنیا و یا در آخرت است. تأخیر در دنیا، زود هنگام و یا دیر هنگام است.

صورت اول: در جایی است که، تمامِ شرایط، موجود و موانع، مفقود باشد.

صورت دوم: تأخیر در دنیا، چه زود و چه دیر هنگام، ممکن است به خاطر چند امر باشد:

1. حکمت الهی که ما نمی دانیم: «وَءَاتَـکُم مِّن کُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ;(ابراهیم،34) و قسمتی از آن چه از او خواسته بود، به شما داد.»; 2. احتمال دارد سود آن چه بعداً اعطا می شود، بیشتر از آن چه فعلا تقاضا شده است، باشد; 3. تأخیر دعا تا آخرت ممکن است به خاطر اهتمام مؤمن به دینش باشد تا در صورت اجابت در دنیا دینش تباه نگردد; 4. ممکن است به خاطر این باشد که خدا دوست دارد صدای بنده اش را بیشتر بشنود تا ثواب بیشتری به او بدهد; 6. تأخیر، چه در دنیا و چه در آخرت، ممکن است به خاطر آزمایش باشد.

تذکر: موارد ذکر شده، همه آن چه در قرآن و روایات درباره دعا آمده، نیست; بلکه مباحث مهم در اصل پرسش است.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد