نمونه سواال پيام دوم

نمونه سوال پيامهاي آسماني دوم درسهاي 9و10و11و12و13

دانلود كنيد PDF

نمونه سوالات امتحاني نوبت اول پيامهاي آسماني

نمونه سوالات امتحاني نوبت اول پيامهاي آسماني

سال اول                 دانلود

سوالات متن چهار درس اول پیام های آسمانی دوم


برای دریافت سوالات روی کلمه ی دانلود کیلیک بفرمایید .

درس 14و15و16 پیامهای اسمانی دوم پاسخ به سوالات

درس چهاردهم: حق الناس هر چه قدر انسان از خداوند اطاعت بیشتری داشته باشد رشد بیشتری پیدا می کند . اهداف کلی درس : 1 . شناخت حق الناس و رعایت موازین آن 2 . رعایت حق الله و حق النفس و عدم ضربه به خود هدف درس توجه به اهمیت حق الناس و تلاش و ایجاد امید برای جبران مافات (گذشته شده) خودت را امتحان کن : 1 . کسی که دوست دارد به بهشت راه یابد باید حقوق چه کسامی را رعایت کند ؟حق النفس ، حق الله و حق الناس 2 . اگر همة مردم نسبت به حقوق دیگران بی توجهی کنند چه اتفاقی در جامعه خواهد افتاد ؟ باعث از بین رفتن نظم و حقوق دیگران می شود و حقوق همه مردم پایمال می شود و این کار از نظر خدا گناه محسوب می شود . 3 . سه نمونه از حقوقی را که هم کلاسی هابر شما دارند بیان کنید ؟ سلام کردن ، مهربانی با یکدیگر ، ارشاد و کمک به یکدیگر در سر کلاس 4 . سه نمونه از حقوقی را که اقراد خانواده (پدر ، مادر ، برادر و خواهر و ...) بر شما دارند بیان کنید

بقیه در ادامه مطلب :

ادامه نوشته

درس  پ9و10و11وو12و13ویامهای اسمانی دوم

    درس نهم : زیارت اولیای خدا اهداف کلی درس : الف: انس و الفت با اولیای خدا ب: شناخت زیاد خدا و قدردانی و کمک خواستن از آنان ج: پاکیزگی ،معطر بودن و لباس تمیز پوشیدن د: آشنایی با ثمرات زیارت و آداب زیارت و برخی احکام غسل ه: اشتیاق و آرزو برای زیارت اولیای الهی خودت را امتحان کن . 1-مهمترین فایده زیارت چیست ؟ توضیح دهید؟ ایجاد وانس و محبت بین ما و اولیای خدا 2-به چه کارهایی آداب زیارت گفته می شود؟ به سه مورد از این آداب اشاره کنید؟ آداب زیارت به کارهای مستحبی گفته می شود که ما با انجام آنها در زیارتگاهها بیشتر مورد لطف و توجه دوستان خدا قرار می گیریم. 3-شیوه صحیح غسل کردن را توضیح دهید؟ نیت- شستن سر و گردن به طوری که در کتاب بیان کرده- شستن طرف راست بدن و سپس شستن طرف چپ بدن             درس دهم : آفتاب پنهان اهداف شناختی: الف: شناخت امام زمان به عنوان امام زنده و حاضر و ناظر ب: ما در انتظار امام زمان هستیم ج: توجه همیشگی امام زمان به ما د: رضایت امام زمان جهت مشاهده اعمال خوب ما اهداف عاطفی:

ادامه نوشته

درس 6و7و8 پیامهای اسمانی دوم

  درس ششم : یک فرصت طلایی اهداف کلی درس : 1-آشنایی با اهمیت ماه مبارک رمضان 2-آشنایی با ثمرات روزه گرفتن 3-آگاهی از ثواب روزه 4-آشنایی با برخی احکام و مبطلات روزه فرق لذت های حرام و حلال را توضیح دهید؟ لذت های حلال چند بعدی هستند مادی و معنوی، پایدارتر و طبیعی تر هستند و آرامش بیشتری دارندو اما لذت های حرام تک بعدی هستند سطحی تر و غیر طبیعی و اضطراب در آن موج می زند.در لذت های حلال هماهنگی با نظام خلقت وجود دارد و پاداش نیز در انتهای راه آن است و پشیمانی در آن راه ندارد.اما لذت های حرام نا هماهنگی با نظام خلقت ، عوارض ،کوتاهی عمر ،تغییر نعمت و حبس دعا ،و پشیمانی دارد. خودت را امتحان کن. 1-توضیح دهید چگونه روزه گرفتن باعث رسیدگی بیشتر مردم به فقرا و مستمندان می شود ؟ درک حال فقیران،چشیدن مزه گرسنگی برای ثروتمندان و بفکر فقرا بیشتر بودن. 2-چهار مورد از مبطلات روزه را نام ببرید؟ خوردن و آشامیدن ، فرو برن سر در آب، فرو بردن غبار یا دود غلیظ در گلو ، استفراغ کردن 3-اگر کسی در ماه رمضان فراموش کند که روزه است و مبطلات روزه را انجام دهد روزه اش چه حکمی دارد؟ اگر سهواً باشد روزه اش درست است ولی اگر عمداً باشد روزه اش باطل است.

ادامه نوشته

با توجه به تغییر کتاب دینی پایه اول (پیام های آسمان )ممکن است این سوال برای بسیاری از همکاران پیش بیاد که از چه روشی باید برای تدریس آن استفاده کرد و ارزشیابی آن به چه صورت است در ادامه مطالبی (را که در دور های ضمن خدمت فرا گرفته ام )درباره روش های تدریس و ارزشیابی این درس خدمت علاقه مندان ارائه می نمایم. هر درس از بخش های مختلفی تشکیل شده که هر کدام روش تدریس خاصی دارددر ادامه به تفکیک موضوعات وروش تدریس آنها می پردازیم: موضوع کارکرد روش تدریس داستانهای ورودی آمادگی برای ورود به بحث معلم و دانش آموز،هر فرد بصورت جداگانه می خواند،بحث گروهی توضیحات اصلی مفهوم کردن درس،بیان درس 21 روش تدریس ارائه شده درزیر فعالیت های کلاسی ایجاد تنوع ،کمک به فهم درس دانش آموز انجام میدهد و معلم ناظر است آیات و روایات انس با قرآن ،آشنایی با مفهوم، تعمیق بحث،وسعت مطلب از این حدیث چه می فهمیم(این حدیث از کیست اشتباه است.) ارائه آیه با ترجمه (در ارتباط با این موضوع چه استفاده می شود.) سوالات مطرح شده در هر درس ایجاد خلاقیت،کنجکاو نمودن دانش آموز ارزشیابی جدول ها و فلش ها تکمیل هر درس، ایجاد تنوع در تدریس ارزشیابی تکوینی مطالعه آزاد تکمیل اطلاعات دانش آموزان ــــــــــــــــــــــــــــــــــ خود آزمایی ارزیابی از کل درس در جلسه بعد ارزشیابی پژوهش و تحقیق دعا و نیایش فعالیت مکمل معنوی کردن فضای کلاس اختیاری ــــــــــــــــــــــ0.

ـــ روش های پیشنهادی برای تدریس: ۱- همیاری مشارکتی:این روش در بیشتر موضوعات دینی بخصوص مباحث اجتماعی قابل احرا است.

۲-پرسش و پاسخ:این روش در مباحث اعتقادی و نظری کارایی دارد.بین دودانش آموز یا معلم و دانش آموز.

۳- قصه گویی: برای آغاز دروس وبیان سیره ی بزرگان وآموزش غیر مستقیم ارزش های اخلاقی موثر است. ۴-ایجاد فرصت تامل با خود: گاهی یک سوال ویا یک بیت شعر و یا یک تصویر آدمی را به تامل وا می دارد. ۵-ایجاد فرصت عمل به دین:در این روش معلم به طور عملی شرایطی را فراهم می کند که دانش آموز لذت عمل دینی را تجربه کند .(مشارکت در جشن ها .اعیاد مذهبی وی همکاری و همیاری در رفع نیاز های دیگران ) ۶-استفاده از استدلال های منطقی: در دوره راهنمایی زیاد کاربرد ندارد.

۷-انذار و تبشیر: این روش به یاد آوری نتایح اعمال خوب بد می پردازد.

۸-تذکر: این روش که قرآن هم به آن تاکید نمودهاست مبتنی برانسان شناسی دینی و گرایش های فطری و پذیرش اصول اخلاقی ثابت می باشد.

۹-سخنرانی: این روش که بیشتر در تبیین اصول اعتقادی کاربرد دارد . می تواند در رویکردی فعال عرضه شود تا دانش آموزان برخوردی فعال با سخنرانی داشته باشند.

۱۰- موعظه : این روش بیشتر زبان نصیحت گرانه دارد و از ابزارهای مختلفی بهره می برد.

۱۱- ارائه الگو واسوه: رسول خدا و ائمه از بهترین الگوهایی هستند که هم برترین معیار انسان دیندار هستند و هم مقبولیت آنان نزد نوجوانان بسیار زیاد است.

۱۲- تشویق و تنبیه: در روش انذار و تبشیر تاکید بر آثار و نتایج اعمال است اما در این روش تشویق وتنبیه ممکن است با خود عمل رابطه مستقیمی نداشته باشد بلکه معلم برای ایجاد انگیزه ی ثانوی از برخی تشویق ها و و تنبیه ها کمک می گیرد.

۱۳- نمایش و ایفای نقش: اجرای نمایش توسط دانش آموز هم بر مجریان و هم تماشگران تاثیر می گذارد.

۱۴- انجام تحقیق و پژوهش:این روش که در همه موضوعات دینی کاربرد دارددر صورتی که همرا با مهارت های صحیح تحقیق و مطالعه باشد به دانش آموز کمک می کند تا دایره دانش خود را از محدوده ی کتاب های درسی فراتر ببرد.

۱۵-کنفرانس دانش آموزی: این روش علاوه براینکه اعتماد به نفس دانش آموزان را بالا می برد عمق دانش کنفرانس دهنده را نیز افزایش می دهد.

۱۶-مشاهده و تحلیل مشاهدات:از این روش بیشتر در مهارت هایی مانند وضو گرفتن و نماز وتیمم و...استفاده می شود .افراد با دیدن یک مهارت یا رفتار اخلاقی آن را تجزیه وتحلیل میکنند.

۱۷- خلق موقعیت برای داوری: با کمک روش های دیگر مانند نمایش و نقل خاطره فیلم و مانند آن به دانش آموز فرصت قضاوت و داوری داده می شود.(رفتارهای اجتماعی و موضوعات اخلاقی)

۱۸-مناظره(بحث و گفتگو)بین دو دانش آموز صورت می گیرد و بیش از آن دو نفر در آن شرکت دارند.

۱۹- بدیعه پردازی:روشی که در آن ابداع و خلاقیت وجود داردو حهت ایجاد خلاقیت از تشبیهه استفاده می شود از این روش می توان در بیشتر دروس استفاده کرد.

۲۰-بارش فکری: با طرح یک مسئله فراگیران به پاسخ فرا خوانده می شوند.و هر کس به تناسب اندیشه خود اظهار نظر می کند.

۲۱- گردش علمی: سعی می شود هدف آموزشی مورد نظر از طریق مشاهده عینی و یا لمس آن از نزدیک مورد توجه فراگیران قرار گیرد.

ارزشیابی: ارزشیابی به دو شیوه تکوینی(مستمر)وپایانی (کتبی)صورت می گیرد. که 12 نمره برای ارزشیابی تکوینی و 8 نمره برای ارزشیابی پایانی در نظر گرفته شده است.

سوالات آسان 20% متوسط50%مشکل 30% مهمترین ارزشیابی در این درس ارزشیابی تکوینی است.

فواید ارزشیابی مستمر : 1-در تمامی موضوعات درسی کاربرد دارد

.2- دانش آموزان توان خود را ارزیابی و تقویت می کنند

.3- معلم را قادر می سازد تا بطور منظم فعالیت های گوناگون را مد نظر قرار داده و عوامل مانع پیشرفت را مشخص کند

- 4دانش آموزان را در فعالیت های مختلف می سنجد

5- معلم را قادر می سازد تا اطلاعات کافی برای ارزشیابی پایانی داشته باشد.

در طرح سوالات پایانی بهتر است نکات زیر رعایت شود: 1-سوالات هم گرا باشد (پاسخ مشخص و واحد)نه واگرا.2- صورت وشکل سوالات آخر کتاب را تغییر دهیم.3-از احادیث و آیات بصورت مفهومی سوال طرح شود.4- از انواع سوالات صحیح و غلط،جور کردنی ،چهار گزینه ای،جا خالی ،کوتاه پاسخ و تشریحی استفاده شود.5- هر سوال یک هدف آموزشی را در برگیرد.

اهداف و پاسخ سوالات درس 3و4و5 پیامهای آسمانی دوم راهنمایی

 درس سوم: استعانت از خدا همکار محترم اهداف آموزشی این درس: به اختصار بیان می شوند و خودتان  نیز می توانید اهداف دیگری ذکر کنید.      1-تنها خداست که می تواند یاری کننده باشد. 2-غیر از خدا هیچ کس نمی تواند انسان را یاری و هدایت کند مگر به اذن خدا مثل پیامبران 3-ایاک نعبد و ایاک نستعین یعنی تنها تو را می پرستیم و تنها از تو یاری می خواهیم. عوامل جلب یاری خدا:1- دعا                           2- صبر و تقوا خودت را امتحان کن. 1-توضیح دهید چرا بهلول هرگز چیزی از هارون درخواست نمی کرد؟ زیرا معتقد بود استعانت فقط از خدا است و غیر از خدا (هارون)در برآوردن نیازهای معنوی او عاجز و ناتوان است. 2-گاهی انسانها در دعاهایشان چیزی می خواهند که برایشان زیان آور است آیا خداوند این دعاها را مستجاب می کند؟گفتار پیامبر اکرم (ص) را در این زمینه توضیح دهید؟ خیر-هیچ مسلمانی خداوند را نمی خواند مگر اینکه دعایش یا در همین دنیا مستجاب می شود یا خداوند آن را برایش در روز قیامت ذخیره می کند و یا در برابر آن دعا بخشی از گناهانش را می آمرزد. 3-پیام مهم خداوند را که باعث شد مسلمانان نیروی تازه گرفته و مشرکان را فرار دهند به صورت خلاصه بیان کنید؟ صبر و تقوا باعث شد که خداوند آن فرشتگان را با علامتهای خاصی برای کمک به مسلمانان بفرستد. 4-توضیح دهید روزه گرفتن چگونه باعث بهره مندی بیش تر ما از خداوند می شود؟ انسانها باصبر و روزه گرفتن مزه گرسنگی و تشنگی را می چشند و خود ساخته می شوند و خداوند مهربان به چنین افرادی بیش از بیش یاری می رساند و موفق می کند.

    درس چهارم : دین گنج بی پایان

 اهداف آموزشی درس: 1-اصل ضرورت دین 2-وظایف ما نسبت به دین 3-ماهیت دین و سیر تطوری دین (تطوری یعنی کارکردهای دین) 4-اثرات دین داری و ضرورت وجود دین دین چیست؟ مجموعه قوانین برای دستیابی به سعادت انسان معلم یا دبیر مربوطه وجود ضرورت دین را به منزله راه سعادت یابی به بهشت تشریح نمایند و با مثال های خاصی که در کتاب آمده است توضیح دهید.و از جمله مباحث درس داستان نسیبه همان زنی که در نجات دادن جان رسول خدا در جنگ احد تلاش زیادی انجام داد به همراه همسر و فرزندانش توضیحات کامل به  بچه ها بدهد. خودت را امتحان کن. 1-آیا انسان می تواند بدون استفاده از دستورات خداوند همه نیازها و خطرهای راه سعادت را پیش بینی کند؟توضیح دهید؟ خیر تنها خداست که با فرستادن دستورات خود مردم را از طریق پیامبران راهنمایی می سازد و نجات دادن آنها از روشهای  بد زندگی به سعادت برساند. 2-توضیح دهیدکه راهنمایی های پیامبران چگونه باعث خوشبختی انسان در دنیا و آخرت می شود؟ انسانها فقط با راهنمایی های پیامبران است که بدون هیچ اضطرابی به حرکت خود به سوی هدف پیش می روند و با عمل به دستورات آنان ضامن سلامتی و سعادت خود می شوند. 3-به نظر شما اگر مسلمانان نسبت به راهنمایی های دین خود بی توجه باشند چه سرنوشتی در انتظار آنها خواهد بود؟ایا وضعیت آنها با مردم کشورهای بی دین تفاوتی خواهد داشت؟ دین اسلام و مسلمانان با راهنمایی های دین توانستند سعادت و بهترین شیوه زندگی خود و دوری کردن از خوردنیهای آلوده و نزدیک شدن به یکدیگر سرنوشت موفقی را برای خود رقم بزنند

. درس پنجم: نردبان آسمان

 هداف کلی آموزشی درس: 1-آشنایی با نماز 2-آشنایی با برخی مقدمات نماز (وجوبی) 3-آشنایی با برخی آداب نماز (مستحبات) دبیر محترم آداب نماز و مستحبات و فضیلت نماز خواندن در مسجد را با استفاده از داستانهای آموزنده توضیح و تشریح نماید. و شرایط لباس نمازگزار را که در درس پنجم آمده به طور کامل توضیح دهید حتی الامکان پیشنهاد می شود از روش نمایشی استفاده نماید و اگر در مدرسه مجهز به سیستم کامپیوتر و نرم افزار است از نرم افزارهای آموزشی استفاده نماید. خودت را امتحان کن. 1-اگر کسی بعد از نماز بفهمد که بدن یا لباسش نجس بوده است آیا واجب است که نمازش را دوباره بخواند؟ خیر لازم نیست دوباره بخواند. 2-کسی که کف پاهایش خیس است آیا می تواند بر روی فرش نجس نماز بخواند؟ خیر زیرا باعث بطلان نماز می شود 3-استفاده از گردنبند و انگشتر طلا : نماز مردان و زنان را باطل می کند                               فقط نماز زنان را باطل می کند                        فقط نماز مردان را باطل می کند                                 برای مردان حرام است ولی ربطی به نماز ندارد  

اهداف و... دو درس اول پیامهای آسمانی سال دوم

 

 1- بیان شگفتیهای چشم 2- تدبر و تفکر دانش آموزان در مخلوقات و پی بردن به وجود خالقی دانا و توانا 3- شناخت خدای یگانه و مطلق شگفتیهای چشم: برای اهداف ورود به کلاس معلم حداقل این موارد را در خصوص چشم به عنوان یک مخلوق شگفت بیان نماید. الف: چشم محافظی به نام پلک دارد.                   

   ب: بسیار سبک و کوچک است. ج: چشم احساس را منعکس می کند. د: بدون شارژ کار می کند و عدسی خود را خود به خود تنظیم می کند. ه:5/2 میلیون سلول عصبی دارد. و: چشم از فیلترهای و صافی های بیرونی به نام مژه برخوردار است. معلم حتی می تواند علاوه بر شگفتی های چشم زندگی زنبور عسل را با توجه به تحقیقات میدانی خود از کتب معتبر و اینترنت استخراج و برای دانش آموزان در مصداق سازی ورودیه کتاب بیان نماید. جواب سوالات خودت را امتحان کن. 1-می توانید یکی از دستگاههای بدن را نام ببرید که اگر نباشد هیچ اشکالی در کارهای بدن پیش نیاید؟از این موضوع چه می فهمیم؟ خیر- خداوند از آفرینش هر دستگاهی هدفی داشته است تا ما در آن بیندیشیم و راه درست که رسیدن به بهشت است را یاد بگیریم. 2-با توجه به سخن حضرت علی علیه السلام توضیح دهید که دلیل آفرینش شگفتی های بی پایان در آسمان و زمین چیست؟ تفکر و اندیشیدن ،پیدا کردن راه بهشت و نجات از دوزخ

  درس دوم : دو سرمایه گرانبها اهداف آموزشی: 1-غنیمت شمردن فرصت 2-فرصت ها زود می گذرند(بازگشت ناپذیر) 3-عمر بزرگترین سرمایه انسان 4-قدرت اندیشیدن،نعمتی کامل کننده در ورودیه درس دبیر می تواند نعمت عمر و استفاده صحیح از آن را با مسابقه فوتبال که بچه ها دوست دارند مثال بزند به این شکل بچه ها مسابقه زندگی که عمر ما در آن جریان دارد با مسابقه فوتبال شباهت ها و تفاوت هایی دارد که برای شما بیان می کنیم.در مسابقه فوتبال: از حریف غافل نشویم در زندگی هم از شیطان که حریف ماست غافل نشویم- فرصت ها را در هر دو مسابقه از دست ندهیم و هر دو محدود به زمان هستند و در زندگی احتمال تعویض داریم و اگر در هر دو مسابقه خطا کردیم جریمه خواهیم شد.و دبیر مربوطه با استفاده از توان خود توضیحات و فعالیتهای کلاس درس را نیز با استفاده از پاسخگویی دانش آموزان عزیز حل نمایند. البته در مسابقه فوتبال و زندگی جاهایی تفاوت هایی نیز وجود دارد. خودت را امتحان کن. 1-    بین حرکت ابرها و گذشت زمان چه شباهت هایی وجود دارد؟ هر دو می گذرند و بازگشتی ندارند و محدود به مدت معینی هستند. 2-آیا نعمت عمر به تنهایی برای خوشبختی ما در دنیا و آخرت کافی است؟توضیح دهید؟ خیر- تفکر کردن نعمت دیگری است که در کنار آن ما را خوشبخت می کند و سرمایه ما در دنیا و آخرت است. 3-خداوند حکیم چه کسانی را از چهار پایان نیز گمراه تر معرفی می کند؟چرا؟ انسانهایی که دلهایشان کر و لال است زیرا هیچگونه تفکری برای هدایت و سعادت خود ندارند.

امتحان پیامهای آسمانی سال اول

 

 امتحان درس پیام های آسمان                پایه اول راهنمایی       نوبت دوم             

۱ مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید .

1-یکی از زیباترین و ارزشمند ترین نمونه های همدلی مسلملنان با یکدیگر کدام است ؟

الف) اخلاق خوب                     ب) امانتداری                      ج) نماز جماعت                د) شهادت 

۲- پیام شعر زیر کدام گزینه است ؟« مورچگان را چو بود اتفاق                شیر ژیان را بدرانند پوست »

الف) مورچه ها از شیر کوچکترند                                     ب) همبستگی موجب پیروزی است

ج)قدرتمندی موجب پیروزی است                                    ج)غرور باعث شکست است 

3-اصلی ترین پاک کننده کدام است ؟ 

الف) آب                     ب) زمین                         ج) آفتاب                    د) خاک

4-کدام عبارت بین کننده مفهوم حدیث « دانش را فراگیرید اگرچه نزد کافران باشد » است . 

الف)علم آموزی آسان است         ب) علم آموزی برای همه          ج) علم آموزی از هر کس          د) علم و دانش


۲  جاهای خالی را با کلمات مناسب کامل کنید .۵/۱

الف) شستن محل ادرار برای ............................. واجب است . 

ب) اصلی ترین دشمن همه انسانها .......................... است .

ج)خوردن و آشامیدن چیزهای نجس ....................... است .


۳ جملات صحیح را با «ص» و جملات غلط را با «غ» مشخص کنید .۵/۱

عذاب های جهنمی همان کارهای زشتی است که دوزخیان از دنیا پیش فرستاده اند .        ص                 غ

عمل به احکام اسلام تنها برای حفظ سلامتی جسمی ما بیان شده است .                      ص                  غ

یکی از دوستانمان برای اذیت کردن دیگران نقشه میکشد ما باید با او همکاری کنیم .     ص                  غ           


۴ گام اول برای مبارزه با تنبلی چیست ؟۵/


۵ نوجوانی که قرآن می خواند این کار چه رشدی در او ایجاد می کند ؟۵/


۶ ساده ترین نوع شکر چه شکری است ؟ ۵/


۷ مثالی بزنید که نشان دهد عقلی چگونه می تواند به رشد اخلاقی کمک کند ؟۱


۸ سه نمونه از چیزهای نجس را فقط نام ببرید .۷۵/


۹ حضرت علی (ع) درباره دوست داشتنی ترین کارها نزد خداوند چه می فرماید ؟

۱

  ۱۰-چهار مورد از ارکان نماز را نام ببرید .

۱

۱۲ آیا نعمت ها و پاداش های همه بهشتیان مانند یکدیگر است ؟ چرا ؟

۲۵/۱

۱۳داشتن الگوی مناسب چه فایده ای برای مردم دارد ؟۱ 


۱۴ شجاعت چیست ؟ ۵/۱


۱۵ پسران و دختران برای حفظ حیا و عفت چگونه باید در جامعه ظاهر شوند ؟

۱

 ۱۶با توجه به سخن امام حسن(ع) مردم چه زمانی به ارزش نعمت های خداوند پی می برند ؟

۱

 ۱۷ نور آفتاب در چه شرایطی می تواند زمین و یا دیوار نجس را پاک کند ؟

۱

 ۱۸ دو راه مقابله با عجله و شتابزدگی را بنویسد .

۱

 ۱۹امام رضا (ع) درباره ارزش نماز جماعت چه می فرمایند ؟۱


 ۲۰-دو مورد از زیان های پیمان شکنی را بیان کنید .



پاسخ سوالات درس 15و16و17پیامهای اسمانی

پاسخ سئوالات « خودت ر اامتحان کن » کتاب پیام های آسمان

درس پانزدهم : همنشین

1-کسانی که به دین پایبند نیستند قلبشان مرده است و همنشینی با کسی که قلبش مرد هیچ ارزشی ندارد .

2- کسانی که سن و سالی از انها گذشته و زندگی موفقیت امیزی را پشت سر گذاشته اند مانند معلم ، پدر ، مادر و ...

3- زمانی که از خصلت های خوب اخلاقی بهره مند باشیم

درس شانزدهم : پیمان جوانمردان

1-کارهایی که در آن گناه و نافرمانی خداوند باشد و به دشمنی ختم شود .

2- زیرا در نماز جماعت همه مسلمانان با هم همدل هستند و به صورت هماهنگ به راز و نیاز با پروردگار می پردازند و از حال یکدیگر مطلع می شوندو به حل مشکلات یکدیگر می پردازند .

3- نماز جمعه 2 رکعت دارد و به جای نماز ظهر خوانده می شود و دو قنوت دارد که قنوت در رکعت اول قبل از رعوع و در رکعت دوم بعد از رکوع خوانده می شود .

4- با آنها همدردی کنیم – تا جایی که می توانیم از لحاظ مالی به انها کمک کنیم – در روز قدس با آنها فریاد مرگ بر اسرائیل سر دهیم و ...

5- مورچه ها با وجود کوچکی جسمشان اگر با یکدیگر همبستگی داشته باشند می توانند شیر درنده را از پای دراورند .

پیام شعر: همبستگی و اتحاد موجب پیروزی است

درس هفدهم :  راستگو و راست کردار

1-ایجاد بی اعتمادی – ایجاد آزردگی و ناراحتی – ایجاد بی ایمانی

2- تقویت ایمان – آرامش خاطر – ایجاد اعتماد در جامعه

3- انسان وقتی بخواهد دروغ نگوید بنابراین گناهی هم مرتکب نشده که بخواهد بهانه ای بیاورد و دروغ دیگری بگوید لذا از ابتدا گناه نمی کند تا نخواهدبا دروغ گفتن ان را توجیه کند .

4- دیگر اعتمادی در جامعه باقی نمی ماند و همه به یکدیگر بدگمان خواهند شد و زندگی سخت می شود

درس چهاردهم  پیامهای آسمانی

برای شروع و ایجاد انگیزه داستانی که در ابتدای درس آمده بسیار مناسب است اگر برای کلاس امکان داشته باشد به صورت ایفای نقش در کلاس اجرا شود سپس معلم از دانش آموزان می خواهد : برای لحظه ای چشمهای خود را ببنیدید و به خودتان فکر کنید بهترین و بدترین خصوصیات شخصیتی خود را در نظر بگیرید حالا بهترین ویژگی و زشت  ترین ویژگی خود رادر گوشه ای یادداشت کنید ( یا به یاد داشته باشد ) بهترین ویژگی شما سرباز شجاع قلعه روح شماست و بدترین ویژگی سرباز نفوذی شیطان است اکنون چه کسی دوست دارد درباره این دو سرباز وجودی خود برای دوستانش صحبت کند ...

مطالبی درباره عجله کردن و پیامدهای آن و راه های درمان آن و همچنین مطالبی بسیار جالب درباره تنبلی کردن و مذمت آن ، راه های رسیدن به هدف و برنامه ریزی و... پاسخ به پرسشهای خودت را امتحان کن


در ادامه مطلب


باتشکر از :http://parniyanezendagi.blogfa.com

ادامه نوشته

درس دوازدهم و سیزدهم پیامهای آسمانی

یام های آسمان (درس دوازدهم و سیزدهم)
به سوی پاکی ۱و۲

نکاتی پیرامون احکام نجاسات و مطهرات

اسلام و سلامتی

خون و نجس بودن آن :علت نجاست خون چیست؟

نجس بودن سگ : علت نجس بودن سگ چیست ؟

نجس بودن ادرار و مدفوع

مطهرات : آب  - آفتاب - زمین   با چه شرایطی ؟

سئوالات متن و پاسخ به سئوالات خودت را امتحان کن

در ادامه مطلب

ادامه نوشته

درس یازدهم  پیامهای آسمانی

نکاتی پیرامون درس یازدهم کتاب پیام های آسمان :

نور عبادت

از حضرت صادق(ع) علت نامگذارى حضرت فاطمه(س) را به - زهرا - پرسیدم. فرمود: چون وقتى که در محراب عبادتش به نماز مى‏ایستاد فروغ نورش براى ساکنان آسمان مى‏درخشید همانگونه که نور ستارگان آسمان براى زمینیان مى‏درخشد.

حضرت فاطمه(س) به این جهت «بتول‏» نامیده شد که از همه بریده و دل به خدا بسته بود.

حسن بصرى مى‏گوید:

در میان امت اسلام، کسى خداپرست‏تر از فاطمه نبود. آنقدر در نماز مى‏ایستاد که قدم‏هایش ورم مى‏کرد.

کانت فاطمة(س) تنهج فى صلاتها من خوف الله تعالى.

حضرت فاطمه(س) در نمازش از ترس خدا نفس نفس مى‏زد و - گریه در گلویش مى‏شکست

حضرت على(ع) فرمود:

فاطمه(س) نمى‏گذاشت کسى از اهل خانه در شبهاى قدر به خواب رود به آنان غذاى کم مى‏داد و از روز قبل براى احیاى شب قدر آماده مى‏شد و مى‏فرمود: محروم کسى است که از برکات این شب محروم باشد.

حضرت موسى بن‏جعفر از پدرانش نقل مى‏کند: هرگاه حضرت فاطمه(س) دعا مى‏کرد براى زنان و مردان مؤمن دعا مى‏کرد و براى خود دعا نمى‏کرد، به او گفته شد: چرا شما براى مردم دعا مى‏کنید اما براى خودتان دعا نمى‏کنید؟ فرمود: اول همسایه آنگاه خانه.

حضرت فاطمه(س) گوید: شنیدم پیامبر(ص) فرمود: غروب روز جمعه ساعتى است که هر کس آن را مراقبت کند و در آن لحظه دعا کند دعایش مستجاب شود. - حضرت زهرا - براى درک آن ساعت - به خدمتکارش مى‏گفت: بر فراز بلندى برو و هر گاه دیدى نیمه خورشید غروب نمود مرا خبر کن تا دعا کنم

امام صادق(ع) فرمود:

مادرم فاطمه(س) همواره دو رکعت نماز را مى‏خواند که جبرئیل به او آموخته بود، در رکعت اول آن پس از حمد صد بار سوره قدر و در رکعت دوم پس از حمد صد بار سوره توحید را مى‏خوانى، و پس از سلام نماز تسبیحات حضرتش را نیز مى‏گویى.

امیرالمؤمنین(ع) به حضرت زهرا گفت تا برود و از پیامبر خادمى بخواهد، او نیز رفت و ضمن نشان دادن پینه‏هاى دستش گفت: آسیاب کردن مرا به زحمت انداخته است و آنگاه درخواست‏خادمى کرد. پیامبر در پاسخ فرمود: آیا نمى‏خواهى - به جاى خادم - هدیه‏اى به تو دهم که از همه دنیا ارزشمندتر باشد؟ هنگامى که براى خواب آماده شدى سى و چهار بار «الله‏اکبر» و سى و سه بار «الحمدلله‏» و سى و سه بار «سبحان الله‏» بگو

امام صادق(ع) فرمود:

تسبیح حضرت فاطمه(ع) نخى بود که بر آن به تعداد تکبیرات - 34 عدد گره زده بود و آن را در دستش مى‏چرخانید و تکبیر و تسبیح مى‏گفت تا وقتى که حمزه شهید شد تسبیحى از تربت او ساخت. و از آن پس ساختن تسبیح در میان مردم رواج یافت.

ماهنامه کوثر شماره 8

عفت و حیافاطمه(س) تجسم عینی حیا و عفت برای همه زنان عالم از اولین تا آخرین است. از امام صادق(ع) نقل است كه علی و فاطمه(ع) نزد پیامبر رفتند تا حضرت كارها را میان آنها تقسیم كند. پیامبر به فاطمه كارهای داخل خانه را واگذار كردند و به علی كارهای بیرون منزل. در این حال فاطمه فرمود: فقط خداوند می‌داند كه وقتی رسول خدا با كارهای خانه مرا از هماوردی و رویارویی با مردان بی‌نیاز داشت، من چقدر شاد و خرسند شدم. (بیت‌الاحزان، شیخ عباس قمی، ص42، به نقل از مستدك‌الوسائل)

حضرت زهرا(علیهاالسلام) در روایت شریفی در مورد نزدیکترین حالت زن به خداوند متعال فرمودند: آن حالتی که او خود را از نامحرم می‌پوشاند؛ نزدیکترین حالت به خداست. در این موضع نیز رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) با شنیدن پاسخ حضرت فاطمه(علیهاالسلام) فرمودند: إنّ فاطمه بضعَةٌٌ منّی

با توجه به روایات شریفه‌ای که وجود دارد معلوم می‌شود روایت مشهور: فاطمة بضعة منی: فاطمه (علیهاالسلام) پاره تن من است، که از قول رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) مکرراً نقل گردیده است مربوط به مواضعی است که حضرت زهرا(علیهاالسلام) روی پرده داری و عفت و حیا تأکید می‌نموده‌اند. این نکته وقتی اهمیت به سزایی می‌یابد که توجه شود پاره‌ی تن پیامبر بودن به چه معناست. کسی پاره‌ی تن پیامبر است که همچون او می‌اندیشد و عمل می‌کند و گفتار و کرداری هماهنگ و همانند او دارد.

حضرت زهرا(علیهاالسلام) با تأکید بر عفت در میان زنان به امر مهمی اشاره فرمودند که جوهره و عصاره‌ی دین پدر بزرگوارشان رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) است. در واقع پرده‌داری که اصل بنیادین در اکثر عبارات و احکام الهی است و تأکید بر حیا و عفت که عامل قوام و رشد جامعه و مسلمین است، از اصولی اساسی در دین اسلام شمرده می شود که عدم توجه به آن سبب از میان رفتن دین و دین داری می گردد!

حضرت زهرا(علیهاالسلام) که کردار و رفتار و گفتاری چون رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) دارد این مسئله‌ی اساسی را اشاره کرده و بر آن پافشاری دارند. بنابراین حضرت زهرا(علیهاالسلام) پاره‌ی تن پیامبر است و به اذعان خود رسول راستگو با حیاترین و با عفت‌ترین بندگان الهی است.

در جای دیگری که پیامبر از این تعبیر درباره حضرت زهرا (علیهاالسلام) استفاده نمودند و ایشان را پاره تن خویش نامیدند داستان آن مرد نابینایی است که حضرت زهرا (علیهاالسلام) با علم به نابینایی او خود را می‌پوشاند و علت امر را نیز آن می‌دانند که گرچه او مرد نابینایی است اما من بینا هستم و او را می‌بینم و نیز او رایحه و بوی مرا می‌تواند استشمام نماید. در این موضع نیز پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمودند: أشهد أنّکَ بضعَهٌ منّی.

با توجه به روایات شریفه‌ای که وجود دارد معلوم می‌شود روایت مشهور: فاطمة بضعة منی: فاطمه (علیهاالسلام) پاره تن من است، که از قول رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) مکرراً نقل گردیده است مربوط به مواضعی است که حضرت زهرا(علیهاالسلام) روی پرده داری و عفت و حیا تأکید می‌نموده‌اند.

در این درس خوب است برای دانش آموزان درباره محرم و نامحرم توضیحات بیشتری داده شود .

ایثار و گذشت

در سيره ي رفتاري ان حضرت امده است :وي از توان مالي خويش در راه كمك به محرومان نيازمند بهره ميگرفت .يك بار پارچه اي را كه داشت به رسول خدا داد و ان حضرت ان را تكه تكه بريد و به تعدادي از اسيران بي لباس رومي داد كه خود را بپوشانند.

داستان نزول سوره ي ((هل اتي ))در شان اين خانواده نيز .بر همين محور ميچرخد كه اين خانواده .براي اداي نذر خويش سه روز روزه گرفتندو هنگام افطار .غذاي خود را به مسكين و يتيم و اسير دادند .

ازاد سازي بردگان در نظر او كاري ارزشمند بود .

گردن بندي را كه علي براي او خريده بود .فروخت و با پول ان برده اي را خريد و ازاد كرد .

در فكر مردم بودن روح مسلماني است .ان بانو حتي در دعا و حاجت خواهي از خدا هم از ياد مردم غافل نبود .گاهي شبهاي جمعه تا صبح به نماز و دعا ميپرداخت و براي ديگران دعا ميكرد اما براي خود چيزي از خدا نميخواست .وقتي فرزندان خرد سالش راز اين كار را ميپرسيدند ميفرمود :فرزندان اول همسايه سپس خانه .

داستان بخشيدن جامه ي تازه عروسي به نيازمندي كهدر خانه ي حضرتش امده بود شنيده ايد . اين نيز نشان از روحيه ي ايثار و بخشندگي ان حضرت و نشانه ي نو دوستي و محروم نوازي وكمك به نيازمندان بود

خانه داري

ان حضرت ايين خانه داري و همسر داري را به خوبي مراعات مينمود و در زندگي واقعا شريك و همراه و همراز همسرش امير مومنان بود

گاهي در خانه به علت دوران و شرايط تنگناي اقتصادي حاكم بر مسلمانان و ان حضرت ،غذايي نبودو كودكان و خود ان بانو گرسنه بودند ،اما فاطمه چيزي به حضرت علي نميگفت و از او درخواستي نميكرد .حتي به پيامبر خدا هم در اين مورد سخني نميگفت. بيم ان داشت كه همسرش نتواند خواسته ي او را براورده و تامين كند وشرمنده شود

مشاركت در كارهاي خانه .جلوه ي ديگري از رفتار ان خانواده الگو بود .گاهي در اثر كار بسيار دست هايش تاول ميزد ، لباس هايش غبار الود ميشد و بر لباسش دود مينشست.

كارها بين علي و فاطمه تقسيم شده بود .اوردن اب و تهيه ي هيزم و كارهاي خارج ار خانه بر عهده ي علي بودو درست كردن ارد و خمير و پختن نان و وصله زدن لباس و كارهاي داخل خانه با فاطمه بود .حضرت زهرا از اين گونه تقسيم كار خرسند بود چرا كه از برخورد و روبه رو شدن با نامحرمان در بيرون .دورتر بود

حضرت زهرا ساده زندگي ميكرد از تجمل در زندگي پرهيز داشت و سختيهاي دنيا را تحمل ميكرد تا به شيريني هاي اخرت برسد وسايل زندگي او ساده و مهريه اش اندك بود .

علي ميفرمود:وقتي به خانه ميامدم و به زهرا نگاه ميكردم ،تمام غم و اندوهم برطرف ميشد هرگز كاري نكردم كه فاطمه از من خشمناك شود ،فاطمه نيز هرگز مرا خشمناك نساخت

مهرباني اش با فرزندان.همدلي اش با همسر ،همكاري اش در كارهاي خانه با خدمتگذار ،مراقبت از كودكان براي برنامه هاي عبادي وامادگيهاي روحي جهت نيايش و دعاو .... از نمونه هاي سرمشق بودن اين خاندان براي همگان است

منبع:كتاب بانوي بانوان از جواد محدثی

سئوالات متن

۱ -چرا به حضرت فاطمه (س) ، زهرا هم می گفتند؟ سخن امام جعفر صادق(ع) را در این رابطه بیا ن کنید.امام جعفر صادق (ع) می فر مایند: زیرا هر گاه فاطمه (س) در محراب عبادت به نماز می ایستادند ، نوری بسیار درخشان ، صورتش را فرا می گرفت و به اطراف پراکنده می شد.
۲- حضرت زهرا (س) با سه ویژگی معرفی شده اند ، آن سه ویژگی چیست؟ نور عبادت- حیا و عفت – ایثار و بخشندگی
۳- حضرت زهرا(س) سعادت زنان را در دوری از چه چیزی می دانست؟ مردان نامحرم

خودت را امتحان کن

1-یعنی اینکه دیگران را برخود مقدم بداریم و اگر همسایه ما نیازبه کمک داشت به او کمک کنیم (درس ایثار و گذشت )

2- دختران و پسران باید با حجاب کامل در جامعه ظاهر شوند و از نامحرمان دوری کنندتا حیا و عفت انان حفظ شود .



باتشکر :http://parniyanezendagi.blogfa.com/


پیامهای آسمانی درس دهم

برای شروع و ایجاد انگیزه :

هواي گرم تابستان  ما را وادار كرد كه به كنار دريا برويم آنجا كه رسيديم قايق دريايي در حال رفت و آمد  بود از صاحب آن قايق خواستيم ما را با خود به گردش ببرد، پذيرفت و ما را با خود برد در وسط دريا كه خيلي هم از ساحل دور بوديم موتور قايق ما خراب شد و در وسط دريا مانديم مدتي طول كشيد و از وقت ناهار هم گذشته بود بسيار گرسنه و تشنه بوديم  كه ناگهان يك كشتي از دور نمايان شد به ما كه رسيدند طنابي انداختند و ما به قايق بستيم و ما را به ساحل رساندند بسيار از آنها تشكر كرديم و خوشحال به خانه رسيديم با خود فكر كرديم اگر اين كشتي نبود  ما در ميان دريا از گرسنگي و تشنگي مي مرديم و اما حال كه در دنياي پر تلاطم زندگي مي كنيم و موج ما را به اين طرف و آن طرف مي برد آيا كشتي نجاتي هم هست كه ما را سالم به ساحل برساند.......پس حواس خود را جمع كنيم و از اين كشتي نجات  فاصله نگيريم كه موجهاي هولناك  ما را در گناه و عصيان غرق و نابود خواهد كرد.

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند : «اهل بیت من در میان مردم مانند کشتی نوح در دل دریا هستند هر کس به آنها پناه بردنجات می یابد و هر کس ار آنها دوری گزیند غرق خواهد شد »

بقیه مطلب و جواب سوالات در ادامه مطلب

 

 

ادامه نوشته

درس هشتم و نهم  پیامهای آسمانی

انواع سفر: مثال برای جذاب نمودن درس هشتم

1- زیارتی (مکه،عتبات عالیات)

2- سیاحتی (سفر برای گردش و تفریح)

3- معصیتی(سفر بدون اجازه همسر یا پدر و مادر)

4-تجارتی( برای کسب در آمد)

5- فکری(علمی)

6- معرفتی و علمی(شرکت در همایش های علمی)

7- آخرتی(مرگ) 

كلاس دوم راهنمايي بوديم . در يكي از روزهاي تعطيل كه قرار شد به كوه نوردي برويم ، روز قبل راهنما آمد و همه ما را به سالن بردند ، راهنما  آمدند  وتمام  شرايط كوه نوردي  را تعريف كرد و به  ما گفت براي  كوه نوردي بايد چه لباس ها و چه كفش هايي همراه داشته باشيم اما  فردا كه به پاي كوه رسيديم ، جواد و مرتضي كه در انجام تكاليف هم  هميشه كوتاهي مي كردند ،كفش كوه نوردي را با خود نياورده بودند. راهنما مجبور شد آنها را در پايه كوه رها كند تا ما برويم و برگرديم ، من وبقيه  دوستان خواستيم كفش خود را به آنها بدهيم  اما راهنما نپذيرفت و گفت هر كس قانون كوه نوردي را رعايت نكند حق ندارد با ما به كوه بيايد اينجا بود كه ما رفتيم وآنها از لذت كوه نوردي بهره مند نشدند دليل  اصلي اين كار هم اين بود كه آن دو نفر حرف راهنما را گوش نداده بودند پس بايد حرف راهنماي ديني خود را گوش بگيريم و به گفته هايش عمل كنيم تا از كوه نوردي  اصلي كه پيمودن اين راه بزرگ و رسيدن به آخرت است عقب نمانيم.

برای تدریس این درس خوب است جلسه قبل با چند نفر از دانش اموزان هماهنگ  کرده و درس را به صورت نمایشی در کلاس اجرا کنند . درباره خطراتی که در سفر وجود دارد( مثلا نبستن کمربند ایمنی ) از خود گروه ها بخواهیم صحبت کنند یا نمونه هایی را که در این مورد برای نزدیکان یا آشنایانشان رخ داده در کلاس بیان کنند . سپس با یک نتیجه گیری موضوع را به سفر آخرت ربط داده و از خطرات ان سفر صحبت کنیم که چگونه می توانیم این سفر را به سلامت به مقصد برسانیم ( توشه راه  راهنمایان راه و ...) در پایان ویژگیهای یک راهمای خوب را گفته و پیامبران را به عنوان بهتریم راهنمای انسانها معرفی میکنیم ...

خودت را امتحان کن :

1-کسانی می توانند راهنما باشند که

1-خودشان راه درست را به خوبی بشناسند و از مشکلات و خطرات آن آگاه باشند .

2-با دلسوزی و مهربانی ، هر چه را می دانند در اختیار مردم قرار دهند و برای راهنمایی آن ها از هیچ تلاشی دست بر ندارند .

2- با پیروی از راهنمایی های آن ها سپاسگزار این نعمت بزرگ الهی باشیم .

3- گمراه می شود و دوزخ در انتظارش خواهد بود .

در نهم ( بهترین سرمشق)

سال سوم راهنمايي بوديم كه معلم هنر وارد كلاس شد پس از احوال پرسي گفت بچه ها امروز مي خواهيم خط ريز كار كنيم و به دنبال آن از همه دانش آموزان  خواست تا هر كس با سليقه خودش شعر «چه خوش گفت پيغمبر راستگوي        زگهواره تا گور دانش بجوي» را با خط ريز بنويسد پس از مدتي كاغذها را برداشت و خودش با خط زيبا همان شعر را نوشت، بعد از دانش آموزان خواست تا با استفاده از تابلو همان شعر را بنويسند.در پايان به خط دانش آموزان نگاه مي كرد و  دور مي زد آنگاه همه را كه جمع كرد هر كدام از شعر دستخط هاي قبلي و بعدي را با هم مقايسه مي كرد و به دانش آموزان نشان مي داد و مي گفت ببينيد دستخطي كه با نگاه به تابلو نوشته ايد چقدر زيبا تر است اين است كه اگر انسان در زندگي الگو و سرمشق داشته باشد بهتر و زيباتر مي تواند زندگي كند.

برای شروع این درس خوب است فعالیتی که در ابتدای درس داده را انجام دهیم یعنی از دانش آموزان بخواهیم با استفاده از سرمشق جمله را بنویسند سپس نظر آنها را در رابطه با جمله ای که نوشته اند جویا شویم « به نظر شما کدام یک زیباتر نوشته شده است ؟ چرا ؟ »

سپ به نیاز انسان به سرمشق و الگو در زندگی اشاره کرده و ویژگیهای بهترین سرمشقهای الهی را بررسی میکنیم ...

در درس به سه پیامبر بزرگ الهی اشاره شده است ( حضرت نوح(ع) ، حضرت موسی(ع)، حضرت محمد (ص) ) ما می توانیم مطالب بیشتر در رابطه با این پیامبران الهی برای دانش اموزان بیان کنیم و اطلاعات بیشتری در رابطه با دیگر پیامبران به دانش اموزان دهیم ....

خودت را امتحان کن :

۱-راه درست زندگی کردن را از آنها می اموزند و در خطرات و مشکلات راه از عملکرد آنها استفاده کنند تا گمره نشوند .

2- برای اینکه تمام ویژگیهای یک راهنمای خوب و مهربان را داراست و خداوند که همه را می شناسد او را به عنوان الگوی نیکو معرفی کرده است .

3- زیرا او نمی توانست درد و رنج مردم را ببیند و سکوت کند ، از طرف خداوند ماموریت یافت آن ها را از زیر بار ظلم و ستم فرعون رهایی بخشد .

 

با تشکر از http://parniyanezendagi.blogfa.com/

درس هفتم پیامهای آسمانی

اوايل پيروزي انقلاب اسلامي بود، دبير رياضي بسيار مؤمني داشتيم كه هر صبح قرآن مي خواند و قبل از شروع كلاس يكي از آياتي كه خوانده بود در تابلو مي نوشت و محتواي آن را براي ما توضيح مي داد ، يكي از روزها وقتي وارد كلاس شد، پس از سلام و احوال پرسي گفت: بچه ها من امروز مي خواهم براي شما يك فرمولي بنويسم و بر اساس قرآن  آن را ثابت كنم اينجا بود كه نوشت 1400=1 و آيه 261 سوره بقره را خواند و فرمول 1400=2×100×7×1 را با آيه تنظيم كرد. آنگاه براي ما روشن شد ، كه اگر انسان در راه خدا نفاق كند و رضايت خدا هم در آن باشد عمل او 1400 برابر مي شود. از دبير محترم رياضي تشكر كرديم و از او خواستيم تا هميشه ما را در جريان اين مسائل از قرآن قرار دهد.

مَّثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنبُلَةٍ مِّئَةُ حَبَّةٍ وَاللّهُ يُضَاعِفُ لِمَن يَشَاء وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ ﴿261﴾

آیا کسی را سراغ داری که  به جای

10=1         یا

70=1         یا

700=1       یا

بی اندازه و بی پایان = 1

بده

برای دیدن مطالبی بسیار جالب درباره بهشت و جهنم ٬ بهشتیان و دوزخیان و پاسخ سئوالات « خودت را امتحان کن » به ادامه مطلب بروید

 

 

  http://parniyanezendagi.blogfa.com

 

 

ادامه نوشته

درس ششم

 با عرض سلام خدمت همکاران عزیز

خوب است همیشه برای شروع درس با سئوالی یا شعری و یا یک داستان در رابطه با موضوع درس ایجاد انگیزه کنیم و دانش آموز را به فضای کلاس آورده و پس از ان درس را شروع کنیم .

كلاس پنجم ابتدايي بودم پدر بزرگم بسيار مرد مهربان و دوست داشتني است در اواخر پاييز يكي از روزها كه جمعه بود پس از اينكه من تكاليفم را انجام  دادم دست مرا گرفت و براي گردش برد بعد اينكه به خارج از شهر رسيديم به درختاني رسيديم كه يك برگ سبز هم نداشت خواستيم زير سايه آنها بنشينيم ، سايه اي نبود ،من گفتم : چرا اينجا درختان خشك شده را نمي بريد و نمي سوزانند ؟ پدر بزرگ جوابي نداد ،به خانه برگشتيم بعد از 40 تا 45 روز بعد مجددا يكي از  روزهاي تعطيل دست مرا گرفت و غذاي ظهر هم با خود برديم اما وقتي به آن درختان رسيديم پر از برگ سبز شده بودند به سكوت آن روز پدربزرگم پي بردم و تازه فهميدم كه او خواست به من درس بدهد كه هميشه و در همه جا براي من مفيد باشد اينجا بود كه فصل هاي  سال را براي من معرفي كرد و مقايسه فصل پاييز و بهار را توضيح داد كه من از اين توضيحات  به قيامت و معاد پي بردم از اينكه به من درس زيبايي داده بود بسيار  تشكر كردم دستش را به احترام بوسيدم و نزديك  غروب به خانه آمديم، آنچه ياد گرفته بودم براي خانواده تعريف كردم و همه بسيار خوشحال شديم.(اقای صفایی)

من همیشه برای ورود به بحث دنیا مزرعه آخرت داستان کوتاهی دارم که بسیار مورد توجه دانش اموزانم قرار میگیره و خودشون درباره اون بحث و نتیجه گیری میکنن:

یکی بود یکی نبود در روزگاران قدیم دو دوست بودند به نامهای علی و قلی . علی انسانی پرتلاش و اهل کار بود ولی قلی برعکس انسانی تن پرور و تنبل . شغل هر دوی آنها کشاورزی بود وقتی فصل کاشت گنده فرارسید علی به بازار رفت بهترین بذر را تهیه کرد زمین خود را با زحمت فراوان شخم زد و بذرها را با دقت در زمین پراکنده ساخت ، هر روز به محصول خود سرمیزد و علفهای هرز آن را از بین نی برد و خلاصه مراقبت زیادی از محصولش می کرد .

ولی قلی تنبل قصه ما فصل کاشت حوصله نداشت زمینش را شخم بزند می گفت چه اشکال دارد مگر روی همین زمین گندم سبز نمی شود با بی حوصلگی بذری نامرغوب تهیه کرد و بدون دقت و فکر آن را روی زمین سفت ریخت و به خانه رفت تا استراحت کند اصلا زحمتی نکشیدو به محصولش هم سر نزد ...

حالا فصل برداشت شده بود هر دو با هم به مزرعه هایشان رفتند  قلی در کمال ناباوری دید تمام مزرعه علی پراست از گندم هایی با ساقه های طلایی و بسیار مرغوب ولی زمین او پر بود از علف هرز و خوشه های لاغر و ضعیف گندم که به درد درو کردن نمی خورد قلی با ناراحتی گفت چرا اینطوری شد ؟ شما چه فکر می کنید بچه ها ...

برای دیدن مطالبی درباره این درس و پاسخ سئوالات خودت را امتحان کن لطفا به ادامه مطلب بروید

ادامه نوشته

درس پنجم

برای شروع و ایجاد انگیزه :

وقتي كلاس اول راهنمايي بودم معلم علومي داشتيم خيلي به نماز اهميت مي داد و هميشه با بچه ها وقت نماز در نماز خانه حاضر مي شد. يكي از روزها در حال آزمايش بود و داشت آزمايش سلول هاي بشره  گياه را زير ميكروسكوپ به ما نشان مي داد ، يكي  از دانش آموزاني كه خودش هم به نماز اهميت مي داد و دانش آموز درس خوان هم بود ،با ادب نزد  معلم علوم رفت و گفت : معلم گرامي وقت نماز است كه ناگهان معلم علوم ضمن تشكر فراوان از اين دانش آموز عزيز فرمود: خداوند نام شما را در ليست نمازگزاران  واقعي بنويسد. از اينكه ما را از آزمايش دنيا به آزمايش آخرت رهنمون كردي و پس از آن فرمودند: نتيجه آزمايش را در دفتر علوم نوشته جلسه  بعد بياوريد و همه را جهت انجام  وضو و خواندن نماز فراخواند و موجب شد كه آن دانش آموز  را هميشه دوست داشته باشد.(اقای صفایی)

نکاتی پیرامون اهمیت نماز اول وقت :

بقیه در ادامه مطلب

ادامه نوشته

درس سوم پیام های آسمانی

در این درس درباره انواع رشدها ( رشد جسمی – رشد عقلی  و رشد اخلاقی ) صحبت شده است. هدف کلی این درس این است  که ما باید به دانش آموزان بیاموزیم که انسان از سایر موجودات بالاتر است به دلیل قوه تعقل و تفکر و او توانایی هایی دارد که سایر موجودات ندارند و در مقابل این نعمت باید شکرگزار پروردگارش باشد .

برای اینکه کلاسمان تنوع داشته باشد اگر دسترسی به کامپیوتر و ویدئو پروژکتور داریم که چه خوب می توانیم تصاویری درباره رشد انسان چه به صورت نقاشی یا انیمیشن تهیه کرده و به صورت پاورپوینت بنویسیم و در کلاس نمایش دهیم که این برای دانش آموزان بسیار جالب خواهد بود و در صورت نبود کامپیوتر و ... می تونیم مراحل رشد را به صورت نقاشی رنگی روی مقوا تهیه کرده در کلاس نصب و توضیح دهیم یا تصاویری که رشد اخلاقی را نشان می دهد و ...

برای شروع تدریس بهتر است با سئوالاتی که خود کتاب پرسیده درس را آغاز کنیم :

آیا تاکنون به یک فیل یا شیر به دقت نگاه کرده اید ؟

و یا به کارها و توانایی های یک گربه یا مورچه فکر کردهاید ؟

به نظر شما توانایی های فیل ، اسب، گربه و مورچه بیشتر است یا ما انسان ها ؟

این حیوانات چه توانایی هایی دارند ؟

 برای دیدن بقیه مطلب در  ادامه مطلب کلیک بفرمایید

ادامه نوشته

درس دوم پیامهای آسمانی

برای تدریس درسهای کتاب پیام های آسمانی بهتر این است که ابتدا دانش آموزان را به صورت گروههای 3 یا 5 نفره گروهبندی کرده و تاکید داشته باشیم حتما قبل از ورود ما به کلاس به صورت گروهی بنشینند و دفتری برای ثبت فعالیتهای کلاسی خود داشته باشند . اگر برای شروع درس بتوانیم جمله جالبی یا سئوالی یا داستان و یا شعری برای دانش آموزان مطرح کنیم ایجاد انگیزه بسیار خوبی خواهد بود چون دانش آموز را از فضای بیرون جدا کرده و به درون کلاس می آورد ودرس را راحت تر خواهد فهمید .

برای شروع درس« بر بال فرشتگان» با خطی زیبا همان سئوال کلیشه ای و همیشگی درباره علم و ثروت را روی تابلو می نویسیم « علم بهتر است یا ثروت ؟» سپس از دانش آموزان می خواهیم به نوبت درباره آن صحبت کنند و نظر خود را بیان نمایند و از آنها دلیل برتری هر کدام را می خواهیم و مسلما بحث بسیار جالبی خواهد شد و بچه ها دیدگاههای خود را زیبا بیان می کنند ... سپس داستانی که در درس آمده را به طور مفصل بیان می کنیم ... و اضافه می کنیم که پیامبر به اسیران نگفت هر کسی پول دارد آزاد خواهد شد بلکه ایشان فرمودند هر کس علم و دانش داشته باشد بتواند به دیگران سواد بیاموزد آزاد خواهد شد در اینجا علم بهتر بود یا ثروت ؟ سپس به بیان اهمیت علم و دانش در اسلام می پردازیم ...

هل یستوی الاعمی و البصیر افلا تتفکرون .( انعام آیه 50 )

آیا کور و نابینا با هم برابرند آیا فکر نمی کنید که عالم و جاهل یکسان نیستند . در اسلام یکی از برترین ارزشها کسب علم و دانش است راجع به علم و دانش بسیار سفارش شده است قرآن هم اولین مرتبه که نازل گردید سخن خود را با خواندن ، علم و کتابت آغاز کرد ...

پس از بیان مطالبی دراین باره به فعالیت کلاسی پرداخته از دانش آموزان می خواهیم به صورت گروهی پاسخ فعالیتها را بنویسند و به صورت گروهی از آنها جواب می خواهیم و در اینجا می توانیم نمره را نیز گروهی بدهیم همچنین در این درس از امام صادق (ع) صحبت شده که ایشان شاگردان زیادی را تربیت نمودند می توانیم در این باره نیز بیشتر صحبت کرده و اطلاعات بیشتر ی به دانش آموزان دهیم ... برای فعالیت خارج از کلاس از بچه ها می خواهیم درباره دکتر مصطفی چمران که یک چهره شاخص علمی است بیشتر تحقیق کنند یا درباره دیگر دانشمندان اسلامی تحقیق کرده و در کلاس ارائه دهند ...

در درسهای این کتاب بیشتر باید سعی شود خود دانش اموزان فعال بوده و در تدریس مشارکت داشته باشند و بیشتر کارها را برعهده بگیرند تا درس را بهتر بفهمند .

خودت را امتحان کن:

1-علم و دانش چه تاثیری بر موفقیت ما در کارهایمان دارد؟برنامه ریزی و موفقیت ، نتیجه ی دانش است و کسی که نسبت به مسائل مورد نیازش علم و آگاهی درستی نداشته باشد ، هیچ گاه نمی تواند برای انجام کارهایش راه درستی را انتخاب کند تا موفق شود .

2- دلیل عقب ماندگی کشورهای مسلمان از پیشرفت های علمی جهان در سال های اخیر چیست ؟موفقیت های علمی مسلمانان در زمانی اتفاق می افتاد که انان با عمل به سفارش های پیشوایان دین ، به صورت جدی به دنبال کسب علم و دانش بودند و هرگاه که آنان از این کار مهم غافل می شدند (به دنبال کسب علم و دانش نمی رفتند ) از پیشرفت های آنان نیز کاسته می شد.

 

با تشکر از parniyanezendagi.blogfa.com